Matkailuala on täynnä termejä, joita viljellään puheessa, viesteissä ja jopa sopimuksissa. Puhutaan FIT-matkailijoista, DMC-toimijoista, nettopohjaisista hinnoista ja kiintiövarauksista – mutta mitä nämä kaikki oikeastaan tarkoittavat?
Tämä sanasto kokoaa yhteen tärkeimmät käsitteet, joita jokaisen matkailutoimijan tulisi tuntea erityisesti jos tähtää kansainvälisille markkinoille. Termistön tunteminen on tärkeää oletpa sitten majoitusyrittäjä, ohjelmapalvelun tuottaja, alueorganisaatio tai DMC-toimija.
Erityisesti kansainvälisessä matkailukaupassa on tärkeää että ymmärrät yleisesti käytössä olevan sanaston ja termit. Oikeiden termien hallinta auttaa viestimään selkeästi, tekemään sopimuksia sujuvammin ja rakentamaan luottamusta yhteistyökumppaneihin eri markkinoilla.
Alta löydät tiiviin koosteen matkailualan kansainvälisen kaupan termeihin:
Matkatyypit ja matkailun termit/peruskäsitteet
- PAX = ryhmäkoko/henkilömäärä esim. 5 PAX = 5 henkeä
- B2C (Business to Consumer) = Myynti loppuasiakkaalle/kuluttajalle
- B2B (Business to Business) = Myynti toiselle yritykselle, kuten matkanjärjestäjälle, incoming-toimistolle tai jälleenmyyjälle.
- FIT / Individual (Free Independent Traveller) = matkustaa itsenäisesti esim. autolla
- Group = ryhmämatka, jossa matkanjärjestäjä on koonnut valmiiksi paketin ja hinnoitellut sen.
- Pakettimatka (Package Tour) = Matka, joka sisältää vähintään kaksi palvelua (esim. majoitus + aktiviteetti tai majoitus + kuljetus) yhdellä hinnalla.
- Dynamic Packaging = Asiakas tai jälleenmyyjä kokoaa “paketin” reaaliaikaisesti eri palveluista (majoitus, kuljetus, aktiviteetit) digitaalisesti.
- MICE (meetings, incentives, congresses, events) = kokous ja yritysmatkailu
- Incentive (insentiivi, kannuste) = tasokas palkinto- tai kannustematka
- FAM / Fam trip (familiarization trip) = tutustumismatka
- Press Trip = median tutustumismatka
- DMO (Destination Management Organization) = Paikallinen matkailun alueorganisaatio, myynnin edistämistä, mutta ei myyntiä.
- DMC (Destination Management Company) = Paikallinen matkailun asiantuntija, joka kokoaa alueen palvelut valmiiksi tuotteiksi ja myy niitä.
- Marketplace / Workshop = Myyntitapahtuma, jossa matkailutoimijat ja ostajat tapaavat etukäteen sovituissa tapaamisissa.
- Lead Time = Aika varauksen ja palvelun toteutuksen välillä – tärkeä erityisesti kansainvälisessä B2B-myynnissä.
- Voucher = Maksutosite tai varausvahvistus, jonka asiakas antaa palveluntarjoajalle saapuessaan.
Matkailun kotimaiset ja kansainväliset myyjät
- Outbound-toimisto = Matkanjärjestäjä, joka vie matkailijoita ulkomaille.
- Matkanjärjestäjä (Tour Operator) = suunnittelee ja hinnoittelee toteuttaa valmismatkoja eli valmiita matkapaketteja ja myy suoraan tai jälleenmyyjän kautta. Matkanjärjestäjä ostaa tuotteita joko incomingtoimistolta tai matkailuyrityksiltä ja paketoi ja myy ne edelleen.
- Matkatoimisto (Travel Agency) = myy valmiita tuotteita esim matkanjärjestäjien valmismatkoja ja saa niistä komission.
- Jälleenmyyjä / Agentti = Välittää toisen yrityksen tuotteita (esim. DMC:n tai hotellin) ja saa myyntikomission.
- “Tukkumyyjä” (Wholesaler) = toimija, joka ostaa suuria määriä majoituksia tai palveluja ja myy niitä eteenpäin matkanjärjestäjille.
- OTA (Online Travel Agency) = Verkkopohjainen myyntialusta, kuten Booking.com, Expedia, GetYourGuide tai Viator.
- Incoming-toimisto = Kotimainen toimija, joka paketoi ja myy palveluita kansainvälisille matkanjärjestäjille kohdemaassa tai -maissa.
- DMC-toimisto (Destination Management Company) = Paikallinen toimija ja alueellinen myyjä, joka on erikoistunut matkapalveluiden järjestämiseen, paketointiin ja operointiin tietyllä alueella.
Hinnoittelun ja komissioiden sanasto
- Listahinta (rack rate) = julkaistut hinnat
- Nettohinta (net rate tai confidential tariff) = Hinta, joka annetaan jälleenmyyjälle ilman komissiota – jälleenmyyjä lisää oman katteensa.
- Bruttohinta (Gross Rate) = Hinta, joka sisältää jo jälleenmyyjän komission.
- Komissio (Commission) = Prosenttiosuus, jonka jälleenmyyjä saa myynnistä (yleensä 10–30 %).
- BAR (Best Available Rate) = Hotellin paras päivähinta, joka voi muuttua dynaamisesti kysynnän mukaan.
- Dynamic Pricing = Hinnoittelumalli, jossa hinta elää kysynnän ja tarjonnan mukaan (esim. lentoyhtiöt, hotellit).
- Seasonal Rate = Eri hinnat eri sesonkeina (low, mid, high season).
- Overbooking = Tietoinen ylivaraaminen, jolla varaudutaan viime hetken peruutuksiin.
- No-show = Asiakas ei saavu paikalle eikä peruuta varausta – usein aiheuttaa laskutettavan maksun.
Hotellien ja kiintiövarausten sanasto
- Kiintiövaraus (Allotment) = Hotellin ja matkanjärjestäjän välinen sopimus tietystä huonemäärästä tietyksi ajaksi.
- Release Date / Release Period = Aika, jolloin käyttämättömät huoneet tai palvelut palautuvat automaattisesti myyjän omaan myyntiin (esim. 30 päivää ennen saapumista).
- Rooming List = Luettelo ryhmän matkustajista, joka toimitetaan hotellille ennen saapumista.
- Single / Double / Twin / Triple Room = Majoitustyypit: yhden hengen, kahden hengen (yhteinen sänky), kahden erillisen sängyn tai kolmen hengen huone.
- Extra Bed = Lisävuode – usein lisämaksullinen.
- Meal Plan Codes = Majoituksen ruokailukoodit:
- RO (Room Only) = ei aterioita
- BB (Bed & Breakfast) = aamiainen sisältyy
- HB (Half Board) = aamiainen + päivällinen
- FB (Full Board) = aamiainen, lounas, päivällinen
- AI (All Inclusive) = kaikki ateriat ja juomat
- Check-in / Check-out Time = Saapumis- ja lähtöaika, joka määrittää huoneen käyttöoikeuden.
- Cancellation Policy = Peruutusehdot – määrittää, milloin peruutus on maksuton ja milloin peritään maksu.
- Block Booking = Useiden huoneiden tai paikkojen varaus tapahtumaa tai ryhmää varten (usein yritysasiakkaille).

