Visit Finlandin DataHub on tietokanta, johon kaikki Suomen matkailuyritykset ja –toimijat voivat syöttää tuotteidensa ja palveluidensa tiedot. Tietokannasta tuotetietoa hyödyntää useat erilaiset matkailusivustot ja sovellukset. Visit Finlandin DataHub onkin kehitetty edistämään yritysten monikanavaista näkyvyyttä ja kokoamaan tieto Suomen matkailupalveluiden tarjonnasta yhteen. Yrityksille palvelu on täysin maksuton, kuten myös tietokannan datan hyödyntäjille.
Visit Finland DataHub merkitys matkailuyrityksille
DataHub tietokannalla on monia merkityksiä matkailuyrityksille ja –toimijoille. Visit Finlandin DataHub ei kuitenkaan ole varausjärjestelmä tai inventaarialusta, joten verkkokauppa tai verkkovaraus täytyy yrityksellä olla erikseen.
DataHub hyödyt matkailuyrityksille
- Tuote- ja palvelutiedon hallinnointi yhdestä paikasta, kuten tuotteiden lisäys, muokkaus ja poistaminen.
- Tuote- ja palvelutiedon näkyvyys useammassa digitaalisessa kanavassa, kuten verkkosivuilla ja sovelluksissa.
- Mahdollisuus näkyvyyteen Visit Finlandin kampanjoissa.
- DataHubin käyttö on maksutonta eli tuo lisää maksuttomia näkyvyys mahdollisuuksia.
DataHubia hyödyntää tällä hetkellä useat eri kanavat ja alustat. Visit Finland on sitoutunut kehittämään DataHubia ja neuvottelemaan uusia kumppanuuksia datan hyödyntäjäksi. Tällä hetkellä Visit Finlandin DataHubia hyödyntävät useat alueorganisaatiot ja myös mm. seuraavat matkailusivustot:
- Visit Lakeland Finland -sivusto
- Visit Finland –sivusto
- Visit Finland Travel Trade –sivusto
- Finland Travel Pro – e-learnig alusta
- Localtys –sivusto
- Ravlling – sivusto
Varmista laadukkailla tuotetiedoilla oman palvelusi näkyvyys
DataHubin tuotemäärän kasvaessa kasvaa myös matkailijalle valikoima mm. Visit Finlandin omilla verkkosivuilla. Tällöin on tärkeä huolehtia omien tuotteiden ja palveluiden laadukkaasta sisällöstä, jotta ne erottuvat laajasta tarjonnasta. Mikäli olet huolellisesti tuotteistanut tuotteet ja palvelut verkkoon, on DataHub tuotteiden tekeminen helpompaa.
Vinkit matkailutoimijoille laadukkaan DataHub tuotteen suunnitteluun:
- Mieti tarkkaan kiinnostava otsikko, joka kuvaa toimintaasi ja kertoo missä palvelu on saatavilla.
- Valitse kansikuvaksi kuva, joka kertoo palvelustasi ja fiiliksestä jonka se tuo. Kuvia tulee olla useita, mutta laadukkaalla kuvalla saat asiakkaan klikkaamaan juuri sinun tuotetta.
- Huomioi kieliversiot eli mitä useammalla kieliversiolla tuotteesi laadit, sitä enemmän se saa näkyvyyttä, kun tuote nousee eri alustojen eri kieliversioilla näkyviin.
- Kirjoita hyvä kiinnostusta herättävä tuotekuvaus. Lisätietoja saa verkkosivuilta, joten esiin teidän palvelun erityispiirteet ja ainutlaatuisuus.
- Valitse tuotteellesi sellaiset kategoriat, joista otsikko ja kansikuva kertovat. Tee mieluummin useampi eri tuote ja valitse niihin hyvät kategoriat, kuin liikaa kategorioita yhteen tuotteeseen.
- Huomioi vuoden ajat kuvissa ja tuotteiden luomisessa, esimerkiksi pyöräretki tuote kannattaa tehdä eri kuvalla talvi, syksy ja kesä tuotteeksi, koska kuva kertoo eri tarinaa matkailijalle.
Olen itse päässyt mukaan monenlaisiin DataHub projekteihin ja vielä useammassa erilaisessa roolissa. Olen useammille matkailualueille pitänyt yrityksille suunnattuja DataHub koulutuksia tuotteiden ja palveluiden luomisesta tietokantaan. Lisäksi olen kuratoinut eli tarkistanut Visit Häme sivujen tuotteita ja olen myös ollut mukana projektitiimissä rakentamassa rajapintaa Visit Finlandin DataHubiin visithame.fi ja visitlakelandfinland.com sivustoille eli tutustunut tähän myös tiedon hyödyntäjänä.